Мета курсу: формування у студентів узагальненої системи знань щодо професії психолога та особливостей його професійної діяльності в організаціях та на виробництві за різними напрямами роботи. Вивчення даного курсу сприятиме формуванню у студентів системи основних понять практичної психології, надасть можливість сформувати загальне уявлення про професію психолога, сприятиме розвитку професійної мотивації та формуванню професійно значущих якостей майбутніх психологів.
Завдання курсу:
- методичні: навчити студентів сучасному науковому розумінню й правильній оцінці теоретичних знань та практичних підходів до методики роботи практичного психолога у різних галузях психології; ознайомлення з основними методами та методиками роботи практичного психолога у різних галузях психології та набуття навичок їх використання у практичній діяльності;
- пізнавальні: засвоєння студентами основних знань про узагальнену характеристику професії практичного психолога, освітньо-кваліфікаційні вимоги до спеціалістів у галузі практичної психології, основні вимоги до особистості практикуючого психолога, основні шляхи формування особистісних якостей майбутніх фахівців; розуміння студентами основних знань про психологічні особливості організації роботи практичного психолога за різними напрямами професійної діяльності;
- практичні: набуття студентами умінь і навичок здійснення професійної діяльності практичного психолога організації чи підприємства за різними напрямами; формування у студентів особистісних якостей, необхідних для ефективного виконання професійних обов'язків в майбутній професійній діяльності.
Освітньо-професійною програмою Практична психологія визначено формування у студентів наступних компетентностей:
Інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері психології, що передбачають застосування основних психологічних теорій та методів та характеризуються комплексністю і невизначеністю умов.
Загальні (ЗК) та спеціальні (СК) компетентності, для формування яких використовується навчальна дисципліна «Методика роботи практичного психолога»:
ЗК1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК4. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
СК7. Здатність аналізувати та систематизувати одержані результати, формулювати аргументовані висновки та рекомендації.
СК8. Здатність організовувати та надавати психологічну допомогу (індивідуальну та групову).
СК9. Здатність здійснювати просвітницьку та психопрофілактичну відповідно до запиту.
Результати навчання за дисципліною:
Освітньо-професійною програмою Практична психологія визначені наступні загальні програмні результати навчання (ПРН), для формування яких використовується навчальна дисципліна «Методика роботи практичного психолога»:
ПР2. Розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань: аналізувати психічні властивості і стани, характеризувати психічні процеси, різні види діяльності індивідів у групі, процеси розвитку, соціалізації, соціальної адаптації та інтеграції особистості, соціально-психологічні процеси в малих та великих групах.
ПР5. Обирати та застосовувати валідний і надійний психодіагностичний інструментарій (тести, опитувальники, проективні методики тощо) психологічного дослідження та технології психологічної допомоги.
ПР7. Рефлексувати та критично оцінювати достовірність одержаних результатів психологічного дослідження, формулювати аргументовані висновки.
ПР12. Складати та реалізовувати програму психопрофілактичних та просвітницьких дій, заходів психологічної допомоги у формі лекцій, бесід, круглих столів, ігор, тренінгів, тощо, відповідно до вимог замовника.
ПР16. Знати, розуміти та дотримуватися етичних принципів професійної діяльності психолога.
Роль навчальної дисципліни «Методика роботи практичного психолога» у досягненні програмних результатів:
Після
успішного вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти зможе:
РН 1. Використовувати теоретичні знання з методики організації роботи практичного психолога в різних психологічних службах (системи освіти, охорони здоров’я, організаціях, на виробництві тощо).
РН2. Застосовувати різні методи і засоби психодіагностичної, психокорекційної, розвивальної, психопрофілактичної, просвітницької, реабілітаційної роботи психолога з особами різного віку з метою розв’язання та попередження їх психологічних проблем.
РН 3. Знати Етичний кодекс психолога, здійснювати професійні завдання, спираючись на норми закону, етичні принципи та загальнолюдські цінності.
РН 4. Розуміти вимоги до особистості практичного психолога та шляхи вдосконалення його професійних якостей та здібностей; мати сформовану мотивацію до процесу професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку; самостійно розвивати необхідні професійно значущі якості.
РН 5. Знати основні сфери діяльності та проблеми сучасної практичної психології. Розуміти форми професійної взаємодії практичних психологів.
РН 6. Знати нормативну документацію практичних психологів, особливості планування діяльності та ведення документації.
РН7. Знати психологічні особливості дітей з особливими освітніми потребами, володіти навичками здійснення їх психологічного супроводу.
РН8. Володіти навичками самоаналізу, самоорганізації, саморегуляції та збереження власного психологічного здоров’я на користь особистісного зростання.
- Автор курсу: Єрмакова Наталія Олександрівна