У житті ми зустрічаємося з великою кількістю викликів. Зазвичай ми зараховуємо їх до числа стресових подій, які мають очікувані та неочікувані наслідки. Ми звикли вважати стреси чимось одностайно негативним, руйнівним, але стрес може стати універсальним засобом адаптації, потужним інструментом загартування характеру. Окремим блоком розглядаємо травматичні стресові події, їх ознаки, наслідки, компетенції посттравматичного втручання фахівців різних галузей та підготовки.  

Курс «Психологія стресу та ПТСР» спрямовано на формування уявлень про закономірності розвитку стресу та ПТСР, формування навичок виявлення стресових факторів, уміння використовувати знання у професійній діяльності майбутніх психологів.

Психолого-педагогічна терапія

Метою вивчення навчальної дисципліни «Психолого-педагогічна терапія» є формування у студентів уявлення про особливості психотерапевтичної допомоги особистості.

Завдання курсу полягає в ознайомленні з видами та особливостями психологічної допомоги особистості, в аналізі суті та специфіки основних напрямів психотерапії, розгляді змісту та методів аутопсихотерапії і психолого-педагогічної допомоги особистості у закладах освіти і сім’ї, розвитку умінь психолого-педагогічного консультування.

Предметом вивчення навчальної дисципліни є методи лікувального впливу на психіку і через психіку – на організм і особистість  людини.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

Знати: суть поняття «психологічна допомога», особливості становлення інституту психологічної допомоги у сучасному світі, характеристику психодіагностики, психокорекції, психологічного консультування та психотерапії як видів психологічної допомоги, загальну характеристику основних напрямів психотерапії, можливості аутопсихотерапії, зміст психолого-педагогічної допомоги у закладах освіти і сім’ї.

Уміти: розуміти причини виникнення психологічних проблем у людини, з’ясовувати вид психологічної допомоги, якого потребує клієнт, володіти методами аутопсихотерапії, здійснювати психолого-педагогічне консультування.


Програма виробничої педагогічної практики в навчальних закладах студентів ІV курсу СумДПУ імені А. С. Макаренка передбачає вивчення особливостей класу (групи) за допомогою наукових методів (як основних, так і допоміжних) та складання на основі аналізу отриманої інформації психолого-педагогічної характеристики класу (групи).


Виконання студентами курсових робіт є таким видом діяльності, які органічно поєднують навчальну та науково-дослідну роботу та передбачають самостійну діяльність студента над темою дослідження. Метою виконання курсової роботи з психології є поглиблення наукової психологічної компетентності студентів у певній сфері професійної діяльності через набуття практичних навичок організації та виконання наукової роботи. Як форма самостійної навчальної діяльності студентів, виконання курсової роботи з психології спрямовано на:

1.              Поглиблення психологічних знань за окремими темами.

2.              Розвиток активного, творчого, критичного мислення.

3.              Формування вмінь та навичок психологічного дослідження.

4.              Набування навичок застосування отриманих знань для вирішення конкретних задач.

5.              Розвиток інтересу до психологічних проблем професійної діяльності.



Психологічна корекція як цілісна і специфічна система методів допомоги конкретним людям у їх особистісному розвитку передбачає доцільно обраний і делікатно здійснюваний психологічний вплив у конкретній психокорекційній ситуації.

Предметом вивчення навчальної дисципліни «Основи психокорекції з практикумом» є організація, шляхи і засоби психологічної корекції розвитку дітей, підлітків, юнацтва. Дисципліна охоплює наступне коло питань: загальні засади теорії і практики психокорекції; теоретичні основи і передумови психокорекційної практики; особливості розвитку особистості в онтогенезі і можливі причини його ускладнення; методи корекції пізнавальної діяльності дітей дошкільного і шкільного віку; методи корекції особистісних проблем і поведінки в дитячо-юнацькому віці; інтегроване використання різних методів в індивідуальній та груповій психокорекції. Особливу увагу приділено розумінню умов, принципів організації психокорекційної роботи, врахуванню вимог до психолога, який її здійснює, а також відпрацюванню навичок застосування технік самокорекції та корекції клієнтів у ситуації надання психологічної допомоги. Специфікою курсу є те, що психокорекційний вплив аналізується з позиції принципу особистісного саморозвитку в психологічній корекції.

Мета: забезпечити загальну теоретичну підготовку бакалаврів у галузі психологічної корекції, яка слугуватиме основою для їхньої практичної діяльності і надасть можливість ефективно використовувати адекватні методи при корекції психологічних труднощів у розвитку дітей, підлітків, юнаків та дорослих.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Основи психокорекції з практикумом» є опанування знаннями у галузі психологічних механізмів корекційного впливу; оволодіння певними вміннями у застосуванні методів психокорекції стосовно осіб різних вікових категорій; формування у студентів навичок саморегуляції психоемоційних станів і поведінки.