Мета дисципліни – формування сучасного реабілітаційного мислення, системи спеціальних знань та практичних умінь у напрямку вибору відповідних терапевтичних вправ з урахуванням актуального функціонального стану пацієнтів/клієнтів у структурі фізичної терапії  в акушерстві та гінекології.

Завдання дисципліни: 

1. Сформувати здатність розуміти патологічні процеси, які піддаються корекції заходами фізичної терапії. 

2. КФСформувати здатність формулювати цілі, складати, обговорювати та пояснювати програму фізичної терапії 

3. Сформувати здатність безпечно та ефективно реалізовувати програму фізичної терапії. 

4. Сформувати здатність пристосовувати навантаження до рівня фізичної сили та витривалості пацієнта/клієнта, контролювати тривалість та інтенсивність реабілітаційних заходів для забезпечення їх відповідності загальному стану здоров’я, функціональним потребам і результатам обстеження. 

5. Сформувати здатність проводити оперативний та поточний контроль стану пацієнта/клієнта відповідними засобами та методами. 

6. Надати знання про фізіологічний па патологічні стани в акушерстві та гінекології. 

7. Надати знання та сформувати навички застосування фізикальних, мануальних та інструментальних методів дослідження в акушерстві та гінекології для оцінки стану жінок. 

8. Описати теоретичні і методологічні основи застосування засобів та методів фізичної реабілітації / терапії для відновлення здоров’я і працездатності жінок з фізіологічними па патологічними станами в акушерстві та гінекології. 

9. Сформувати здатність здійснювати вибір необхідних ефективних методик фізичної терапії (масаж, лікувальна гімнастика, механотерапія, циклічні фізичні навантаження тощо) та складати індивідуальні програми фізичної терапії / реабілітації в акушерстві та гінекології на всіх етапах надання реабілітаційної допомоги.

 Результати навчання за дисципліною 

1. Здатність пояснювати патологічні процеси, які піддаються корекції заходами фізичної терапії, узагальнювати та планувати діяльність у фізичній терапії. Постійно дотримуватись безпеки для практикуючого фахівця та пацієнта. 

2. Здатність розробляти та пояснювати індивідуальну реабілітаційну програму та обговорювати план втручання, записувати кількісні та якісні результати роботи з пацієнтом. 

3. Здатність виконати та оцінити заходи фізичної терапії, проводити реабілітаційне обстеження та огляд. 

4. Здатність демонструвати безпечне, ефективне і результативне виконання реабілітаційної програми, виконати оцінку результатів виконання реабілітаційної програми з використанням відповідних засобів вимірювання та модифікувати поточну практичну діяльність. 

5. Здатність допомогти пацієнту зрозуміти власні потреби та реалізувати їх, навчати пацієнта самообслуговуванню, здоровому способу життя і профілактиці захворювань, травм та неповносправності. 

6. Знати ознаки фізіологічного та патологічного перебігу вагітності, патологічні процеси при основних гінекологічних захворюваннях, їх клінічну картину. 

7. Вміти застосовувати фізикальні, мануальні та інструментальні методи дослідження для оцінки стану, здійснення динамічного контролю за станом жінок під час вагітності та при гінекологічних захворюваннях. На основі одержаних даних вміти встановлювати реабілітаційний діагноз в акушерстві та гінекології. 

8. Знати теоретичні і методологічні основи застосування засобів та методів фізичної терапії / реабілітації для відновлення здоров’я і працездатності жінок під час вагітності, зразу після пологів та при гінекологічних захворюваннях. 

9. Вміти здійснювати вибір необхідних ефективних засобів фізичної терапії (масаж, терапевтичні вправи, механотерапія тощо) та складати індивідуальні програми фізичної терапії  на всіх етапах реабілітації (стаціонарному, амбулаторнополіклінічному, санаторно-курортному).

Формування програмних компетентностей

 

ІК Здатність розв’язувати комплексні проблеми в галузі освіти та дослідницько-інноваційної діяльності, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань та професійної практики.

ЗК-1 Здатність визначати мету та завдання власної та колективної діяльності, передбачати альтернативні рішення у професійній діяльності

ЗК-2 Здатність до володіння спеціалізованими концептуальними знаннями на рівні сучасних досягнень науки і техніки, які є основою для оригінального мислення та інноваційної діяльності в контексті дослідницької роботи;

ЗК-4 Здатність до критичного осмислення проблем у навчанні і професійній діяльності та на межі предметних галузей;

ЗК-5 Здатність до зрозумілого і недвозначного донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються;

ЗК-6 Здатність до професійного спілкування хоча б однією з іноземних мов та державною українською мовою;

ЗК-8 Здатність оцінювати стратегічний потенціал професійного розвитку команди, знаходити нестандартні організаційно-управлінські рішення в нетипових ситуаціях, готовність нести за них відповідальність;

ЗК-9 Здатність до подальшого навчання зі значним ступенем самостійності та саморегулювання.

ФК-2 Уміння виробляти власну стратегію і тактику соціальної поведінки, професійної діяльності з урахуванням інтересів групи (колективу);

ФК-10 Здатність забезпечувати відповідність реабілітаційних заходів функціональним можливостям та потребам пацієнта/клієнта; здатність допомагати пацієнту/клієнту розуміти власні потреби, обговорювати та формулювати цілі, пояснювати програму фізичної реабілітації; здатність проводити оперативний, поточний та етапний контроль стану пацієнта/клієнта відповідними засобами й методами та документувати отримані результати; здатність ефективно реалізовувати програму фізичної реабілітації.

ФК-11 Здатність провадити професійну діяльність відповідно до потреб здоров’я, культурних цінностей та традицій населення України; здатність навчати пацієнта/опікунів самообслуговуванню/догляду, профілактиці ускладнень, захворювань, травм та неповносправності, здоровому способу життя; здатність застосовувати нетрадиційні методи оздоровлення при різних нозологіях.

ФК-12 . Здатність шукати шляхи постійного покращення якості реабілітаційних послуг, формувати нові ідеї у фізичні реабілітації (креативність); здатність надавати психологічну допомогу, проводити психотерапевтичні заходи

ПРН-10 Володіє знаннями про чинне законодавство та нормативних документів, що регламентують діяльність органів управління та закладів охорони здоров’я, фізичної культури, реабілітації та оздоровлення; права, обов’язки і відповідальність фізичного реабілітолога та інших членів мультипрофесійної команди

ПРН-10 Знає принципи управління і організації реабілітаційної допомоги, пріоритетних технологій, що застосовуються в сучасній реабілітаційній практиці

ПРН-12 Знає принципи побудови та реалізації програми фізичної реабілітації; методики застосування заходів профілактики і корекції рухових дисфункцій в осіб різного віку, зокрема при неврологічних, м’язово[1]скелетних, серцево-судинних і респіраторних захворюваннях.

ПРН-13 Знає методологічні та практичні засади застосування Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я (МКФ).

ПРН-15 Знає принципи реабілітаційного обстеження, тестування, визначення функціонального стану та рівня фізичного розвитку особи, інтерпретації та оцінки отриманих результатів.

ПРН-17 Уміє обробляти отримані результати, аналізувати й осмислювати їх з урахуванням наявних наукових досягнень, представляти результати роботи й обґрунтовувати запропоновані рішення на сучасному науковому й професійному рівні.

ПРН-18 Уміє самостійно планувати та здійснювати практичну діяльність за згодою пацієнта/клієнта.

ПРН 19 Здійснює розробку та впровадження комплексу заходів і рекомендацій, спрямованих на поліпшення діяльності опорно-рухового апарату та організму в цілому, рівноваги, координації, збільшення сили, витривалості м’язів і вдосконалення вправності рухів, відновлення або компенсації порушених чи відсутніх функцій.

ПРН-20 Уміє складати і реалізовувати програму фізичної реабілітації з урахуванням вікових, статевих та індивідуальних потреб пацієнта/клієнта; пристосовувати навантаження до рівня фізичної сили та витривалості пацієнта/клієнта, контролювати тривалість та інтенсивність реабілітаційних заходів для забезпечення їх відповідності загальному стану здоров’я, функціональним потребам і результатам обстеження.

ПРН 21 Здатний до подальшого навчання, яке значною мірою є автономним та самостійним.

 

Літературні джерела

 

1. Акушерство: Підручник для студентів вищих медичних навчальних закладів України Ш-ІУ рівнів акредитації / [Ліхачов В. К., Добровольська Л. М., Ляховська Т. Ю., Удовицька Н. О., Макаров О. Г., Тарановська О. О.]; за ред. В. К. Ліхачова. - Полтава : Дивосвіт, 2015. - 336 с.

2. Гінекологія / За ред. Грищенко В.І., Щербина М.О. — Київ: Медицина, 2007. — 360 с.

3. Михалюк Е.Л., Малахова С.Н., Черепок А.А. Особенности использования средств физической реабилитапии в акушерстве и гинекологии. Учебное пособие. - Запорожье: ЗГМУ, 2014. - 76 с.

4. Сухан В.С. Лікувальна фізична культура в акушерстві та гінекології. Методичні мекомендації / В.С. Сухан, Л.В. Дичка, О.С. Блага. - Ужгород, 2014. - 43 с.

5. Абрамченко В.В. Лечебная физкультура в акушерстве и гинекологии / В.В. Абрамченко, В.М. Болотских. - СПб.: ЭЛБИ, 2007. - 192 с.

6. Владимиров О.А. Рухові режими і комплекси ЛФК для вагітних жінок: Метод. рекомендації / О.А. Владимиров, Н.І. Тофан, С.К. Клименко. - К., 2004. - 31 с.

7. Грищенко В.І. Фізична і психопрофілактична підготовка вагітних до пологів та фізична реабілітація жінок після пологів. Навч. посіб. / В. І. Грищенко, Ю. С. Паращук, Т. С. Ейям-Бердиєва. - Х.: Ексклюзив, 2003.- 110 с.

8. Марченко О.К. Основы физической реабилитации / О. К Марченко. - К.: Олимпийская литература, 2012. - 528 с.

9. Мухін В.М. Фізична реабілітація / В. М. Мухін. - К.: Олімп. л-ра, 2010.- 486 с.

10. Коваленко Т.М. Програма допологової реабілітації у комплексному лікуванні жінок із переношеною та пролонгованою вагітністю: методичні рекомендації / Т. М. Коваленко. -К., 2015. -24 с.

11. Владимиров О.А. Психологічна підготовка вагітних до материнства: Метод. рекомендації / О. А. Владимиров, Н. І. Тофан, А. В. Гончарова, Т. В. Трембач. - К., 2004. - 42 с.

12. Фізична і психопрофілактична підготовка вагітних до пологів та фізична реабілітація жінок після пологів: Навч. посіб. / В. І. Грищенко, Ю.С. Паращук, Т. С. Ейям[1]Бердієва та ін. - Харків: ТО Ексклюзив, 2003. - 110 с.

13. Вакуленко Л.О. Прилуцька Г.В., Вакуленко Д.В., Прилуцький П.П. Лікувальний масаж. – Тернопіль: ТДМУ, Урмедкнига, 2005. – 430 с.

 

Додаткова

 

1. Епифанов В.А. Лечебная физическая культура и массаж. - М.: ГЭОТАР[1]Медицина, 2004. - 560 с.

2. Маліков М.В. Фізіологія фізичних вправ / М.В. Маліков, Н. В. Богдановська. - Запоріжжя, 2005. - 102 с.

3. Основи реабілітації, фізичної терапії, ерготерапії: підручник / [Л.О. Вакуленко, В.В. Клапчук Г. В. Прилуцька, Д. В. Вакуленко та ін. ]. – Тернопіль: ТДМУ, Урмедкнига, 2018. –370 с.

4. Попов С.Н. Лечебная физическая культура: Учеб. для ин-тов физ. культ. / Под. ред. С. Н. Попова. - М.: Академия, 2008. - 416 с.

5. Порада А. М. Основи фізичної реабілітації: Навч. посіб. / А.М. Порада, О.В. Солодовнік. - К.: Медицина, 2008. - 177 с.

6. Савельева Г.М. Акушерство: Учебник / Г.М. Савельева, В. И. Кулаков, А. Н. Стрижаков и др.; Под ред. Г. М. Савельевой. - М.: Медицина, 2000. - 149 с.

 

Інтернет-ресурси:

 

1. Фізична реабілітація при вагітності [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://7000.kiev.ua/7s4nfo/vstuplenie/24117.

2. Реабілітація при порушеннях перебігу вагітності [Електронний ресурс]. - Режим доступу:http://bukvar.su/medicina-zdorove/122796- Reabilitaciya-pri-narusheniyah-techeniya-beremennosti.html

3. Физическая реабилитация при беременности [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://otherreferats.allbest.ru/medicine/00005111_0.html.

4. Дыхальная гимнастика при беременности [Електронний ресурс]. - Режим доступу:http://ladyslimfit.ru/pregnancy/38-dyhatelnaya-gimnastika-dlya- ЬегетеппуКМтІ