Навчальна педагогічна практика є невід'ємною складовою підготовки студентів спеціальності 016 Спеціальна освіта. Вона спрямована на формування професійних умінь і навичок, необхідних для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами у спеціалізованих дошкільних закладах. З огляду на зростання кількості дітей, які потребують корекційної допомоги, підготовка кваліфікованих фахівців, здатних реалізовувати корекційно-розвивальні програми, є особливо важливою.

Метою навчальної педагогічної практики є закріплення теоретичних знань і розвиток професійних компетентностей студентів для ефективної роботи в умовах спеціалізованих закладів дошкільної освіти (ясла-садки).

 

Завдання практики включають:

1.                 Ознайомлення студентів з особливостями роботи закладу, освітніми програмами та методичними матеріалами.

2.                 Формування навичок проведення корекційно-розвивальної роботи з дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку.

3.                 Розвиток умінь спостерігати за поведінкою дітей з ПІР, аналізувати їхні потреби та адаптувати освітні методики відповідно до індивідуальних особливостей.

4.                 Формування комунікативних навичок взаємодії з батьками, вихователями та іншими учасниками освітнього процесу.

Програма навчальної педагогічної практики розроблена відповідно до:

·                   Стандарту вищої освіти України для першого (бакалаврського) рівня освіти зі спеціальності 016 Спеціальна освіта (затверджено наказом МОН України від 16.06.2020 № 799).

·                   Закону України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII.

·                   Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII.

У процесі практики студенти мають досягти таких результатів навчання:

РН4: Вміти використовувати сучасні методи діагностики психофізичного розвитку дітей, визначати освітні потреби та надавати рекомендації.

РН6: Планувати та реалізовувати освітньо-корекційну роботу з урахуванням індивідуальних потреб дітей.

РН10: Виконувати корекційно-розвивальні завдання, адаптуючи їх до індивідуальних можливостей дітей.

РН12: Аргументувати методи та підходи до надання корекційно-розвиткової допомоги.

РН14: Здійснювати психолого-педагогічний супровід дітей в умовах інклюзії, виконуючи роль асистента вихователя.

РН17: Мати навички самостійного навчання та саморозвитку.

Оцінювання результатів проходження практики здійснюється на основі таких критеріїв:

1.                 Професійні знання, здобуті під час практики.

2.                 Уміння організовувати та проводити заняття.

3.                 Здатність до комунікації та ефективної взаємодії з дітьми, батьками та колегами.

4.                 Вміння самостійно планувати та реалізовувати корекційно-розвивальні заходи.

5.                 Здатність до самоаналізу та рефлексії щодо результатів власної роботи.

Для успішного проходження практики та ефективного виконання професійних обов'язків у спеціалізованих закладах дошкільної освіти, студент-практикант має набути та продемонструвати такі професійно-методичні вміння:

1. Діагностичні та аналітичні вміння

1.1. Здійснення психолого-педагогічної діагностики дітей з особливими освітніми потребами (РН4).

1.2. Вміння оцінювати рівень психофізичного розвитку дітей, визначати їхні індивідуальні потреби та можливості (СК-4).

1.3. Здатність аналізувати отримані дані для подальшого планування корекційної роботи (РН2, РН10).

1.4. Вміння діагностувати проблеми адаптації, соціалізації та поведінки у дітей дошкільного віку.

2. Планувальні вміння

2.1. Розробка планів корекційно-розвивальних занять з урахуванням індивідуальних потреб дітей (РН6, СК-4).

2.2. Вміння планувати освітньо-виховні заходи з метою розвитку мовлення, моторики, соціальних навичок тощо (СК-5).

2.3. Складання індивідуальних корекційних програм для дітей з різними порушеннями розвитку (РН12).

2.4. Уміння структурувати освітньо-виховну діяльність відповідно до режиму дня та особливостей закладу (СК-7).

3. Педагогічні та методичні вміння

3.1. Проведення індивідуальних та групових занять з розвитку мовлення, сенсорики, соціальних навичок та інших аспектів розвитку (РН10, СК-5).

3.2. Використання сучасних корекційно-розвивальних методик та технологій під час проведення занять (РН11, СК-5).

3.3. Вміння адаптувати методики та завдання до рівня розвитку дітей, враховуючи їхні психофізичні особливості (РН6).

3.4. Використання інтерактивних методів навчання, спеціальних дидактичних матеріалів та засобів ІКТ (СК-6).

3.5. Організація ігрової діяльності як основної форми навчання в дошкільному віці.

4. Комунікативні та соціальні вміння

4.1. Здатність налагоджувати контакт із дітьми, будувати довірчі стосунки та створювати комфортне освітнє середовище (СК-6, СК-12).

4.2. Вміння ефективно взаємодіяти з батьками, консультувати їх щодо розвитку та виховання дітей (РН14, СК-10).

4.3. Навички командної роботи з вихователями, корекційними педагогами та іншими фахівцями (СК-6).

4.4. Дотримання етичних норм у роботі з дітьми та колегами (ЗК-10, СК-13).

5. Організаційні та управлінські вміння

5.1. Організація дитячого колективу, створення умов для ефективної взаємодії дітей у групі (СК-12).

5.2. Вміння керувати процесом заняття, враховуючи індивідуальні та групові потреби дітей (СК-7).

5.3. Управління часом та ресурсами для ефективного проведення освітнього процесу (РН16).

5.4. Аналіз та коригування власної діяльності на основі зворотного зв'язку від наставника та самоаналізу (РН17, СК-16).

6. Рефлексивні та самоосвітні вміння

6.1. Здатність до самоаналізу результатів своєї роботи та оцінки досягнень у корекційно-розвивальній діяльності (РН17).

6.2. Вміння ідентифікувати свої сильні та слабкі сторони у професійній діяльності та працювати над їх покращенням (СК-16).

6.3. Постійне вдосконалення професійних знань та навичок через самоосвіту та участь у тренінгах, семінарах тощо (РН17, СК-16).