Навчальна педагогічна практика є невід'ємною складовою підготовки студентів спеціальності 016 Спеціальна освіта. Вона спрямована на формування професійних умінь і навичок, необхідних для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами у спеціалізованих дошкільних закладах. З огляду на зростання кількості дітей, які потребують корекційної допомоги, підготовка кваліфікованих фахівців, здатних реалізовувати корекційно-розвивальні програми, є особливо важливою.
Метою навчальної педагогічної практики є закріплення теоретичних знань і розвиток професійних компетентностей студентів для ефективної роботи в умовах спеціалізованих закладів дошкільної освіти (ясла-садки).
Завдання практики включають:
1. Ознайомлення студентів з особливостями роботи закладу, освітніми програмами та методичними матеріалами.
2. Формування навичок проведення корекційно-розвивальної роботи з дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку.
3. Розвиток умінь спостерігати за поведінкою дітей з ПІР, аналізувати їхні потреби та адаптувати освітні методики відповідно до індивідуальних особливостей.
4. Формування комунікативних навичок взаємодії з батьками, вихователями та іншими учасниками освітнього процесу.
Програма навчальної педагогічної практики розроблена відповідно до:
· Стандарту вищої освіти України для першого (бакалаврського) рівня освіти зі спеціальності 016 Спеціальна освіта (затверджено наказом МОН України від 16.06.2020 № 799).
· Закону України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII.
· Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII.
У процесі практики студенти мають досягти таких результатів навчання:
РН4: Вміти використовувати сучасні методи діагностики психофізичного розвитку дітей, визначати освітні потреби та надавати рекомендації.
РН6: Планувати та реалізовувати освітньо-корекційну роботу з урахуванням індивідуальних потреб дітей.
РН10: Виконувати корекційно-розвивальні завдання, адаптуючи їх до індивідуальних можливостей дітей.
РН12: Аргументувати методи та підходи до надання корекційно-розвиткової допомоги.
РН14: Здійснювати психолого-педагогічний супровід дітей в умовах інклюзії, виконуючи роль асистента вихователя.
РН17: Мати навички самостійного навчання та саморозвитку.
Оцінювання результатів проходження практики здійснюється на основі таких критеріїв:
1. Професійні знання, здобуті під час практики.
2. Уміння організовувати та проводити заняття.
3. Здатність до комунікації та ефективної взаємодії з дітьми, батьками та колегами.
4. Вміння самостійно планувати та реалізовувати корекційно-розвивальні заходи.
5. Здатність до самоаналізу та рефлексії щодо результатів власної роботи.
Для успішного проходження практики та ефективного виконання професійних обов'язків у спеціалізованих закладах дошкільної освіти, студент-практикант має набути та продемонструвати такі професійно-методичні вміння:
1. Діагностичні та аналітичні вміння
1.1. Здійснення психолого-педагогічної діагностики дітей з особливими освітніми потребами (РН4).
1.2. Вміння оцінювати рівень психофізичного розвитку дітей, визначати їхні індивідуальні потреби та можливості (СК-4).
1.3. Здатність аналізувати отримані дані для подальшого планування корекційної роботи (РН2, РН10).
1.4. Вміння діагностувати проблеми адаптації, соціалізації та поведінки у дітей дошкільного віку.
2. Планувальні вміння
2.1. Розробка планів корекційно-розвивальних занять з урахуванням індивідуальних потреб дітей (РН6, СК-4).
2.2. Вміння планувати освітньо-виховні заходи з метою розвитку мовлення, моторики, соціальних навичок тощо (СК-5).
2.3. Складання індивідуальних корекційних програм для дітей з різними порушеннями розвитку (РН12).
2.4. Уміння структурувати освітньо-виховну діяльність відповідно до режиму дня та особливостей закладу (СК-7).
3. Педагогічні та методичні вміння
3.1. Проведення індивідуальних та групових занять з розвитку мовлення, сенсорики, соціальних навичок та інших аспектів розвитку (РН10, СК-5).
3.2. Використання сучасних корекційно-розвивальних методик та технологій під час проведення занять (РН11, СК-5).
3.3. Вміння адаптувати методики та завдання до рівня розвитку дітей, враховуючи їхні психофізичні особливості (РН6).
3.4. Використання інтерактивних методів навчання, спеціальних дидактичних матеріалів та засобів ІКТ (СК-6).
3.5. Організація ігрової діяльності як основної форми навчання в дошкільному віці.
4. Комунікативні та соціальні вміння
4.1. Здатність налагоджувати контакт із дітьми, будувати довірчі стосунки та створювати комфортне освітнє середовище (СК-6, СК-12).
4.2. Вміння ефективно взаємодіяти з батьками, консультувати їх щодо розвитку та виховання дітей (РН14, СК-10).
4.3. Навички командної роботи з вихователями, корекційними педагогами та іншими фахівцями (СК-6).
4.4. Дотримання етичних норм у роботі з дітьми та колегами (ЗК-10, СК-13).
5. Організаційні та управлінські вміння
5.1. Організація дитячого колективу, створення умов для ефективної взаємодії дітей у групі (СК-12).
5.2. Вміння керувати процесом заняття, враховуючи індивідуальні та групові потреби дітей (СК-7).
5.3. Управління часом та ресурсами для ефективного проведення освітнього процесу (РН16).
5.4. Аналіз та коригування власної діяльності на основі зворотного зв'язку від наставника та самоаналізу (РН17, СК-16).
6. Рефлексивні та самоосвітні вміння
6.1. Здатність до самоаналізу результатів своєї роботи та оцінки досягнень у корекційно-розвивальній діяльності (РН17).
6.2. Вміння ідентифікувати свої сильні та слабкі сторони у професійній діяльності та працювати над їх покращенням (СК-16).
6.3. Постійне вдосконалення професійних знань та навичок через самоосвіту та участь у тренінгах, семінарах тощо (РН17, СК-16).
- Автор курсу: Чобанян Анна Варужанівна