Навчальна дисципліна «Вступ до мовознавства з основами риторики та культури мовлення спеціального педагога» відноситься до циклу дисциплін професійної підготовки, вивчає теоретичні засади мовознавства, функції, будову мови.
Метою дисципліни «Вступ до мовознавства з основами риторики та культури мовлення спеціального педагога» є узагальнення, розширення і поглиблення знань з теорії мовознавства, ознайомлення студентів з основними поняттями, принципами культури та техніки користування українською мовою, стилістичним багатством мови, мовленнєвими жанрами, мистецтвом професійного спілкування.
Саме впровадження кредитно-модульної системи оцінки знань, яка передбачає системність і структурування навчально-виховного процесу, що базується на індивідуалізації навчання, забезпечує стимулюючу і розвиваючу функції одержаних знань, їх самостійність і мобільність у процесі особистісно-орієнтованого навчання.
Завдання дисципліни:
- висвітлити історичні відомості риторики та педагогічної майстерності;
- уважно ознайомити зі зразками промов якомога ширшого кола визначних ораторів минулого, щоб максимально використати їхній досвід;
- розкрити основні мовні норми (за мовними рівнями), комунікативні якості мовлення;
- ознайомити студентів з основними компонентами техніки мовлення (фонаційне дихання, дикція, мовленнєвий голос);
- виробити практичні навички з культури української мови, розширити лінгвістичний кругозір;
- ознайомити студентів із найважливішими розділами сучасного мовознавства: загальні відомості про мову та мовознавство як науку, природу і сутність мови, структурні рівні та одиниці мови, походження й розвиток письма, основні лінгвістичні поняття і терміни,
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати:
- історичний аспект розвитку ораторського мистецтва (життєвий шлях визначних ораторів минувшини етапи підготовки до публічної промови);
- класифікацію та термінологію дисципліни;
- характеристику фонетики, фонології, графіки, орфографії, лексикології, граматики як розділів мовознавства;
- класифікацію мовних норм;
- основні комунікативні ознаки культури мовлення;
- характеристику мовленнєвого голосу, дихання, чіткої дикції
уміти :
· розрізняти поняття «мова» і «мовлення», «культура мови» і «культура мовлення»;
· уміти грамотно добирати мовленнєві засоби залежно від мети спілкування:
· уміти будувати висловлювання логічно, точно, доречно;
· уміти публічно виголошувати промову;
· уміти вести діалог з максимальним урахуванням специфічних особливостей адресата;
· уміти володіти технікою мовлення ( тон, тембр, дикція, інтонація, темп мовлення);
· уміти відпрацювати вправи на розвиток мовленнєвого(фонаційного) дихання, мовленнєвого голосу, чіткої дикції.
Вивчення дисципліни спрямовано на формування в студентів програмних компетентностей:
Загальні компетентності (ЗК): ЗК1, ЗК2, ЗК10, ЗК11, ЗК13, ЗК14.
Фахові компетентності спеціальності (ФК): ФК2, ФК4,ФК6,ФК7,ФК8.
1. Передумови для вивчення дисципліни
Для ефективного вивчення навчальної дисципліни важливим є попереднє опанування наступними дисциплінами: «Вступ до спеціальності», «Анатомія, фізіологія, патологія дітей з основами генетики».
- Автор курсу: Кравченко Ірина Вікторівна