Навчальна дисципліна «Вступ до мовознавства з основами риторики та культури мовлення спеціального педагога» відноситься до циклу  дисциплін професійної підготовки, вивчає теоретичні засади мовознавства, функції, будову мови.

 Метою дисципліни «Вступ до мовознавства з основами риторики та  культури мовлення спеціального педагога» є узагальнення, розширення і поглиблення знань з теорії мовознавства, ознайомлення студентів з основними поняттями, принципами культури та техніки користування українською мовою, стилістичним багатством мови, мовленнєвими жанрами, мистецтвом професійного спілкування.

Саме впровадження кредитно-модульної системи оцінки знань, яка передбачає системність і структурування навчально-виховного процесу, що базується на індивідуалізації навчання, забезпечує стимулюючу і розвиваючу функції одержаних знань, їх самостійність і мобільність у процесі особистісно-орієнтованого навчання.

Завдання дисципліни:

- висвітлити історичні відомості риторики та педагогічної майстерності;

 - уважно ознайомити зі зразками промов якомога ширшого кола визначних ораторів минулого, щоб максимально використати їхній досвід;

- розкрити основні мовні норми (за мовними рівнями), комунікативні якості мовлення;

- ознайомити студентів з основними компонентами техніки мовлення (фонаційне дихання, дикція,  мовленнєвий голос);

       - виробити практичні навички з культури української мови, розширити лінгвістичний кругозір;

ознайомити студентів із найважливішими розділами сучасного мовознавства: загальні відомості про мову та мовознавство як науку, природу і сутність мови, структурні рівні та одиниці  мови, походження й розвиток письма, основні лінгвістичні поняття і терміни,

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати:

-          історичний аспект розвитку  ораторського мистецтва (життєвий шлях визначних ораторів минувшини етапи підготовки до публічної промови);

-          класифікацію та термінологію дисципліни;

-          характеристику фонетики, фонології, графіки, орфографії, лексикології, граматики  як розділів мовознавства;

- класифікацію мовних норм;

     - основні комунікативні ознаки культури мовлення;

- характеристику мовленнєвого голосу, дихання, чіткої дикції

уміти :

·    розрізняти поняття «мова» і «мовлення», «культура мови» і  «культура мовлення»;

·               уміти грамотно добирати мовленнєві засоби залежно від мети спілкування:

·                 уміти будувати висловлювання логічно, точно, доречно;

·                 уміти публічно виголошувати промову;

·                 уміти вести діалог з максимальним урахуванням специфічних особливостей адресата;

·                 уміти володіти технікою мовлення ( тон, тембр, дикція, інтонація, темп мовлення);

·                 уміти відпрацювати вправи на розвиток мовленнєвого(фонаційного) дихання,  мовленнєвого голосу, чіткої дикції.

        Вивчення дисципліни спрямовано на формування в студентів програмних компетентностей:

 

Загальні компетентності (ЗК): ЗК1, ЗК2, ЗК10, ЗК11, ЗК13, ЗК14.

Фахові компетентності спеціальності (ФК): ФК2, ФК4,ФК6,ФК7,ФК8.

1.    Передумови для вивчення дисципліни

Для ефективного вивчення навчальної дисципліни важливим є попереднє опанування наступними дисциплінами: «Вступ до спеціальності», «Анатомія, фізіологія, патологія дітей з основами генетики».