На сучасному етапі заклад освіти є складною та різнорідною установою, яка відчуває постійну напруженість між принципами академічної свободи й тиском, що визначається зовнішніми соціально-економічними факторами, які формують політику та, в кінцевому рахунку, інноваційну культуру. Підтримка конкурентного статусу закладу загальної середньої освіти на ринку освітніх послуг зумовлює необхідність у переході до моделі інноваційного розвитку школи, що супроводжується модернізацією методів і оновленням форм управління сучасним закладом освіти шляхом реалізації ефективних управлінських моделей. Тому виникає об’єктивна потреба в підготовці керівника нового типу, який відповідає сучасним вимогам і, насамперед, є носієм інноваційної культури. Постає завдання в розвитку особистості керівника закладу загальної середньої освіти та його професійної діяльності як гаранта якості освітнього процесу в умовах такого складного соціального інституту як школа, що значною мірою визначається рівнем його інноваційної культури та професійної компетентності.

Означені положення становлять основу, яка може бути використана лідерами освіти для оцінки та зміцнення культури інновацій у межах закладу освіти та між організаціями в системі загальної середньої освіти.

У визначенні мети та завдань спецкурсу орієнтувалися на рекомендації Міжнародного департаменту стандартів для навчання, досягнення та освіти (International Board of Standards for Training, Performans and Intruction), який поняття «компетентність» визначає як спроможність кваліфіковано здійснювати діяльність, виконувати завдання або роботу та включає сукупність знань, навичок і відносин, що дають змогу фахівцю ефективно здійснювати діяльність або виконувати певні функції, спрямовані на набуття певних стандартів у галузі професійної або виду діяльності. Експерти програми «DeSeCo» справедливо вважають, що кожна компетентність утворена поєднанням взаємовідповідних знань, умінь, практичних навичок, пізнавального ставлення, цінностей, емоцій, поведінкових компонентів, тобто тим, що мобілізує активні дії осіб.

Мета вивчення курсу – оволодіти сучасними науковими основами інноваційної культури, інноваційного менеджменту, отримати вміння працювати з інноваційними результатами та інноваторами, що дозволить майбутнім спеціалістам у галузі менеджменту освіти забезпечити більш високу їх конкурентоспроможність як керівників закладів загальної середньої освіти.

 

Основні завдання спецкурсу:

-       оволодіння поняттєво-термінологічним апаратом: «інноваційна культура», «розвиток інноваційної культури керівника ЗЗСО», «управління інноваціями та змінами», «освітнє лідерство та управління», «управління освітою та навчанням», «антикризове управління в закладі загальної середньої освіти»;

-       вивчення особливостей управління інноваціями та змінами в системі загальної середньої освіти;

-       освоїти основи системи збереження та активізації нових ідей;

-       оволодіння навичками освітнього лідерства та управління в системі освіти;

-       розглянути вплив політики та адвокації на освітнє лідерство й інноваційну культуру керівника закладу загальної середньої освіти;

-       охарактеризувати інноваційне управління освітою та навчанням;

-       усвідомлення прикладних аспектів антикризового управління в закладі загальної середньої освіти;

-       оволодіння технологіями, методами проведення основних етапів інноваційної діяльності в управління ЗЗСО.

У результаті вивчення дисципліни магістри повинні знати:

-       поняттєво-термінологічний апарат, що характеризує інноваційну культуру керівника закладу загальної середньої освіти;

-       складові творчого та інноваційного потенціалу;

-       особливості управління інноваціями та змінами в системі загальної середньої освіти;

-       основи оволодіння інноваційною культурою;

-       основи особистісної інноваційної культури;

-       механізм освітнього лідерства, політики та адвокації;

-       сутнісні складові інноваційної культури керівника школи;

-       правові аспекти регулювання управління освітою та навчанням у закладі загальної середньої освіти;

-       система збереження та активізації нових ідей;

-       модель антикризового управління в закладі загальної середньої освіти.

Уміти:

-       застосовувати теоретичні знання в галузі інновації, інноваційного процесу та інноваційного менеджменту в управлінні закладом освіти;

-       здійснювати оцінку конкретних ідей, інновацій у закладі загальної середньої освіти;

-       оцінювати особливості інноваційної культури керівника школи;

-       застосовувати засоби освітнього лідерства, політики та адвокації в освітньому процесі закладу загальної середньої освіти;

-       визначати інноваційний потенціал особистості, школи, регіону;

-       здійснювати оцінку ефективності застосування інноваційного управління освітою та навчанням;

-       вибудовувати стратегію інноваційного закладу загальної середньої освіти.