Програма вивчення навчальної дисципліни «Вступ до мовознавства з основами риторики та культури мовлення спеціального педагога» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки напряму (спеціальності) 016 Спеціальна освіта (016.01. Логопедія.) перший (бакалаврський) рівень та відноситься до циклу професійної підготовки і належить до обов’язкових дисциплін.
Метою дисципліни «Вступ до мовознавства з основами риторики та культури мовлення спеціального педагога» є мовленнєва та комунікативна підготовка здобувачів до виконання основних професійних функцій у сфері комунікативно-мовленнєвого розвитку дітей з порушеннями мовлення, узагальнення, розширення і поглиблення знань з теорії мовознавства, ознайомлення з основними поняттями, принципами, нормами культури та техніки користування українською мовою, стилістичним багатством мови, мовленнєвими жанрами, мистецтвом професійного спілкування, з основами сучасної риторики.
Завдання дисципліни:
- розкрити мовознавчі, комунікативні, лінгводидактичні засади підготовки здобувачів освіти для здійснення професійної діяльності навчання мови дітей з порушеннями мовлення;
- ознайомити з основами лінгвістичної науки, звуковою та графічною системи сучасної української літературної мови;
- озброїти філологічними знаннями, що є підґрунтям для корекції мовленнєвого розвитку дітей;
- сформувати уміння й навички в оволодінні навичок застосування вербальних і невербальних засобів комунікації, логічних, психологічних, літературних прийомів у мові та спілкуванні, мистецтвом слова та культурою мовлення спеціального педагога;
- прищепити навички коригування порушень мовленнєвого розвитку дітей, що виникли з різних причин;
- сформувати знання, уміння й навички контролю за навчально-мовленнєвою діяльністю дітей; за організацією та здійсненням навчально-мовленнєвої діяльності спеціальними педагогами;
- ознайомлення з теоретичними основами красномовства, тенденціями їх розвитку в історичній динаміці, з основами мистецтва колективного публічного спілкування;
- ознайомлення здобувачів з поняттями культури мовлення, основними компонентами техніки мовлення (фонаційне дихання, дикція, мовленнєвий голос).
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач повинен знати:
- лінгвістичні основи сучасної української літературної мови, що необхідні для здійснення професійної діяльності, вільно володіти науковою класифікацією звукової системи української мови, прагнути до оволодіння мистецтвом слова, дотримуватися норм культури українського мовлення;
- етапи становлення та розвитку риторики;
- місце й роль ораторського мистецтва в професійній діяльності;
- основні закони ораторського мистецтва та принципи їх реалізації;
- види й типи публічних виступів;
- основні прийоми майстерності мовлення як засобу удосконалення вмінь і навичок;
- особливості комунікативно-мовленнєвих ситуацій, характерних для професійної діяльності;
уміти :
· правильно використовувати різні мовні засоби відповідно до комунікативних намірів;
· влучно висловлювати думки для успішного розв’язання проблем і завдань у професійній діяльності;
· уміти публічно виголошувати промову;
· уміти вести діалог з максимальним урахуванням специфічних особливостей адресата;
· уміти володіти технікою мовлення ( тон, тембр, дикція, інтонація, темп мовлення);
· уміти відпрацювати вправи на розвиток мовленнєвого(фонаційного) дихання, мовленнєвого голосу, чіткої дикції;
• уміти вести розгорнутий монолог, ефективну бесіду з професійної проблематики;
• формувати критичне ставлення до власного мовлення.
- Автор курсу: Кравченко Ірина Вікторівна