Програма вивчення навчальної дисципліни «Вступ до мовознавства з основами риторики та культури мовлення спеціального педагога» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки напряму (спеціальності) 016 Спеціальна освіта (016.01. Логопедія.)  перший (бакалаврський)  рівень та відноситься до циклу професійної підготовки і належить до обов’язкових дисциплін.

 Метою дисципліни «Вступ до мовознавства з основами риторики та  культури мовлення спеціального педагога» є мовленнєва та комунікативна підготовка здобувачів до виконання основних професійних функцій у сфері комунікативно-мовленнєвого розвитку дітей з порушеннями мовлення, узагальнення, розширення і поглиблення знань з теорії мовознавства, ознайомлення з основними поняттями, принципами, нормами культури та техніки користування українською мовою, стилістичним багатством мови, мовленнєвими жанрами, мистецтвом професійного спілкування, з основами сучасної риторики.

Завдання дисципліни:

-                          розкрити мовознавчі, комунікативні, лінгводидактичні  засади підготовки  здобувачів освіти для здійснення професійної діяльності навчання мови дітей з порушеннями мовлення;

-                    ознайомити з основами лінгвістичної науки, звуковою та графічною системи сучасної української літературної мови;

-                       озброїти філологічними знаннями, що є підґрунтям для корекції мовленнєвого розвитку дітей;

-                       сформувати уміння й навички в оволодінні навичок застосування вербальних і невербальних засобів комунікації, логічних, психологічних,  літературних прийомів у мові та спілкуванні, мистецтвом слова та культурою мовлення спеціального педагога;

-                      прищепити навички коригування порушень мовленнєвого розвитку дітей, що виникли з різних причин;

-                      сформувати знання, уміння й навички контролю за навчально-мовленнєвою діяльністю дітей; за організацією та здійсненням навчально-мовленнєвої діяльності спеціальними педагогами;

- ознайомлення з теоретичними основами красномовства, тенденціями їх розвитку в історичній динаміці, з основами мистецтва колективного  публічного спілкування;

- ознайомлення здобувачів з поняттями культури мовлення, основними компонентами техніки мовлення (фонаційне дихання, дикція,  мовленнєвий голос).

                          У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач повинен знати:

-      лінгвістичні основи сучасної української літературної мови, що необхідні для здійснення професійної діяльності, вільно володіти науковою класифікацією звукової системи української мови, прагнути до оволодіння мистецтвом слова, дотримуватися норм культури українського мовлення;

-          етапи становлення та розвитку риторики;

-          місце й роль ораторського мистецтва в професійній діяльності;

-           основні закони ораторського мистецтва та принципи їх реалізації;

-          види й типи публічних виступів;

-          основні прийоми майстерності мовлення як засобу удосконалення вмінь і навичок;

-           особливості комунікативно-мовленнєвих ситуацій, характерних для професійної діяльності;

уміти :

·                 правильно використовувати різні мовні засоби відповідно до комунікативних намірів;

·                 влучно висловлювати думки для успішного розв’язання проблем і завдань у професійній діяльності;

·                 уміти публічно виголошувати промову;

·                 уміти вести діалог з максимальним урахуванням специфічних особливостей адресата;

·                 уміти володіти технікою мовлення ( тон, тембр, дикція, інтонація, темп мовлення);

·                 уміти відпрацювати вправи на розвиток мовленнєвого(фонаційного) дихання,  мовленнєвого голосу, чіткої дикції;

• уміти  вести розгорнутий монолог, ефективну бесіду з професійної проблематики;

• формувати критичне ставлення до власного мовлення.