011. 09. 24. 1 Семестр. Тема 1:   Зразок  змістового модулю

Тема 2. Педагогічні умови у теорії та практиці музично-фахової підготовки  магістранта

                ЗРАЗОК

 

                                         Змістовий модуль 1

                 Методологічні основи  методики викладання музичного мистецтва у ЗВО

Тема 1. Основні етапи дослідження  основ методики викладання музичного мистецва у ЗВО

Тема 2. Наукове тлумачення змісту методики викладання музичного мистецтва у ЗВО

Тема 3. Сутність методики викладання музичного мистецтва у ЗВО

Тема 4. Організація наукової-практичної роботи з опанування методики викладання музичного мистецтва

Тема 5. Методичні основи методики викладання музичного мистецтва

..........................................................................................................................

    Тема 2. Педагогічні умови у теорії та практиці музично-фахової підготовки  магістранта

    Мета: ознайомити студентів з педагогічними умовами у теорії та практиці музично-фахової підготовки магістранта

    Література :

 1. Бірюк Л.Я. Комунікативна компетентність майбутнього вчителя початк. класів : теорія і техноло- гії : [монографія]. – К. ; Глухів, 2009.  317 с.

2. Вітвицька С.С. Теоретичні засади підготовки магістрів в умовах ступеневої педагогічної освіти / С.С. Вітвицька // Інтернет ресурс : режим доступу : http://studentam.net.ua/content/view/7736/97

3.. Зонь В.В. Педагогічні засади формування професійної компетентності студентів націон. ун-ту… / В.В. Зонь // Інтернет ресурс : режим доступу: http://elibrary.nubip.edu.ua/9945/3/Пед. засади_Зонь.pd f

4. Побірченко Н.С. Компетентнісний підхід у вищій школі / Н. С. Побірченко // Освіта та педагогічна наука. К: , Наукова думка, 2012. № 3 (152). С. 24–31.

 5. Рудніцька К.В. Педагогічні умови формування професійної мовної компетентності майбутніх фахівців / К. В. Рудніцька // Вісник Націонал. академії держприкордонслужби України. К :2 Либідь, 2013. Вип. 1. 250с.

                                                     ЗМІСТ

 

  Педагогічні умови – це обставини, від яких залежить та відбувається цілісний продуктивний педагогічний процес професійної підготовки фахівців, що опосередковується активністю особистості(філ. Сл.).

  До педагогічних умов теорії та практики фахової підготовки  студента магістранта відносяться:

розвиток загальномузичних та спеціальних здібностей фахівця музичного профілю;

-застосування індивідуалізації навчання щодо вироблення власного стилю педагогічної діяльності;

– зорієнтованість на самостійну пошукову діяльність.

   Перша умова – розвиток загальномузичних та спеціальних здібностей фахівця музичного мистецтва.

Отже, музичність, що це?

     Вагомий внесок у вирішення проблеми структури музичності зробили вітчизняні вчені. Так, Б.Теплов, Г.Арбузов  під музикальністю розуміє сукупність здібностей, необхідних для успішної музичної діяльності. Основна ознака музикальності – це переживання змісту твору. За його думкою, музичне переживання за своєю суттю є емоційним переживанням, оскільки зміст музики не можна осягнути позаемоційним шляхом. Психолог у структурі музичності виділяє три основні музичні здібності: ладове почуття, слухове уявлення та музично-ритмічне відчуття.

  Перший компонент – ладове почуттяБ.М.Теплов розглядає як здатність емоційно розрізняти ладові функції звуків мелодії, здатність відчувати емоційну виразність звуковисотного руху.

   Другий компонент музичності –  слухове уявлення – Б.Теплов розглядає як здатність вільно оперувати слуховими уявленнями, що відображають звуковисотний рух і проявляється у запам’ятовуванні та відтворенні по слуху мелодій, насамперед у співі, а далі – у внутрішньому слухові (“внутрішня музична мова”).

  Третій компонент музичності – музично-ритмічне відчуття вчений розглядає як датність активно (рухомо) переживати музику, відчувати емоційну виразність музичного ритму і його точно відтворювати, цей компонент є основою для всіх проявів музичності та емоційного відгуку на музику.

  Для нас цікавами є думки і зарубіжних психологів, які  по-різному розглядають термін “музичність”, а саме: як уроджену здібність людини, що можна розвивати.

    Так, серед перших наукових робіт, де висвітлюється проблема музичності і подаються думки щодо її структури, на особливу увагу заслуговують дослідження К.Сішора, Ф.Геккера, Т.Цигена. Структуру музичності вчені класифікують за компонентами музичної обдарованості, що відповідають психічним функціям людини: сенсорне (відчуття), рецептивне (пам'ять), синтетичне (сприймання), моторне (моторика), ідеативне (мислення).

    У структурі  Г.Кьоніга музичні здібності класифікуються за основними видами музичної діяльності. Однак, на нашу думку, більш традиційною  є структура музичності за трактуванням І.Кріса – інтелектуальність, емоційність і творча музичність, найбільш повно відображає всі грані діяльності керівника хору.

  Висловлене дає підстави стверджувати, що Музичність як інтегративний чинник музичних здібностей пов’язує у  єдине ціле всі компоненти музично-фахової підготовки, створює основу для розвитку та удосконалення спеціальних музичних здібностей тільки у найбільш обдарованих осіб (К. Сішор); є здатністю аналізувати звуки, естетично насолоджуватися музикою (Г. Ревеш), є сукупністю окремих, непов'язаних між собою “талантів”, що об'єднуються у п'ять груп:

–музична пам'ять та музична уява,

– музичний інтелект,

–музична чуттєвість на основі сенсорних музичних здібностей,

– здатність сприймати музичні образи;

–       здатність розуміти музичні образи (С. Рубінштейн).

 

    Друга умова – застосування індивідуалізації навчання щодо вироблення власного стилю педагогічної діяльності.

 У сучасних дослідженнях О.Гребенюка, А.Кирсанова, Ю.Орлова в умовах гуманізації навчання принцип індивідуалізму дістає нове значення – аксіологічну спрямованість на індивідуальний розвиток особистості. На сьогоднішні у сучасному розумінні індивідуалізація виступає міжею, що відрізняє її від природного і соціального світу, обумовлює розвиток усіх сфер інтелектуальної, мотиваційної, вольової, емоційної, предметно-практичної самореалізації.

 Поряд з усталеними традиціями проведення індивідуального заняття та традиційними стереотипами “шліфування“ особистості кожного студента,  визнання його неповторності та унікальності обгрунтовує необхідність упровадження імпровізаційності в навчальний процес ндивідуального заняття. Використання саме такої форми навчання передбачає:

 а) наявність умінь швидко змінювати темп,

б)упроваджувати різні педагогічні прийоми,

в) використовувати інші форми роботи, що обумовлюється, по-перше, рівнем готовності студентів до виконання творів, активністю, ініціативою та реакцією студентів на музику, по-друге, емоційним станом викладача, його можливостями до імпровізації та інтерпретації твору.

    Необхідною умовою успішного проведення індивідуального заняття є його планування: а) черговість виконання завдань; б) методичні прийоми педагогічного впливу (нотатки із записами рекомендацій викладача для прискорення подолання тих чи інших труднощів у процесі вивчення твору); в) підбиття підсумків зробленого; г) критична оцінка зробленого (відмічення нового, цікаво зробленого); д) особистісне професійно-педагогічне міркування. В світлі завдань розвивального навчання передбачення означених завдань планування здатно викликати у студентів зацікавленість до навчального процесу, а вкраплення до плану  індивідуального заняття таких форм навчання як робота з “уявним виконавцем”, гра на слух, підбір акомпанементу та  імпровізація роблять  його цікавим, різноманітним.

    Третя умова – зорієнтованість на самостійну пошукову діяльність.

Педагогічний досвід свідчить, що причиною недостатніх знань студентів, фонду умінь і навичок обробки науково-методичної інформації та її раціонального використання у практиці є недостатня сформованість умінь самостійно-організованої навчально-пізнавальної діяльності, умінь описувати і пояснювати явища під час вирішення професійних завдань, переносити набути навички пізнавальної роботи у  професійну практику пошуку інформації. Дослідники проблем вищої школи розглядають самостійну роботу як „засіб організації та виконання визначеної пізнавальної діяльності, контроль і керівництво якого пов’язано з певними труднощами”.

  Основними причинами недостатньої розробки цієї проблеми у ВНЗ є: а) відсутність належних методичних розробок  щодо самостійної роботи студентів-магістрантів в системі професійної підготовки; б) недооцінювання значущості самостійної роботи у навчальному процесі фахової підготовки

   Впровадження  в навчальний процес принципів неперервності (перетворення професійного навчання в дійовий механізм гармонійного розвитку особистості майбутнього керівника хору), систематичності (єдність самопідготовки і чітко продуманої системи завдань), самоконтролю (оцінка продуктивної власної діяльності), самоаналізу (вид зворотнього зв’язку для перевірки якості домашнього завдання) та поступовості (перехід від простих і нескладних за змістом завдань до більш складних і тривалих) допоможе  студентам активно реалізуватися в експериментальній технології самостійної підготовки.

   Отже, специфіка самостійної підготовки фахівця музичного мистецтва , як умови професійного становлення   полягає у відображенні та поєднанні всіх змістових компонентів навчальної діяльності, а саме:

-  фундаментальних знань з музичної педагогіки;

–  науково-теоретичних знань дисциплін за вибором;

–розвитку музичних здібностей;

–розвитку  музичного мислення;

 –розвинутості професійно виконавських умінь.

Це дало підстави  визначити сутність самостійної підготовки магстранта, яка полягає у: –виявленні та реалізації власних професійних можливостей;

–розвиткові самобутньої особистості;

– становленні музично-творчих здібностей.

Завдання для самоконтролю:

1.    Охарактеризувати музичні здібності як провідну умову професійного зростання.

2.    Розглянути специфічні особливості індивідуалізації навчання.

3.    Проаналізувати  значення самостійної пошукової діяльності у професійному зростанні фахівця музичного профілю.

4




Залучення ансамблевих форм у процес підготовки магістра музичного мистецтва – це важливий етап формування сучасного освіченого музиканта-виконавця. Діалогічність як суттєва ознака музичної культури особливо проявляється в процесі виконання ансамблевих жанрів, виховуючи здатність спілкуватися та мислити колективно. 

Мета курсу полягає у формуванні навичок ансамблевого музикування як важливої професійної компетенції у діяльності магістра музичного мистецтва. Завдання курсу: 

 - ознайомлення студентів зі специфікою ансамблевого виконавства; 

 - розвиток техніки звуковидобування та майстерного володіння тембровою палітрою;

 - вивчення широкого кола ансамблевої літератури шляхом ескізної форми роботи над творами; 

- формування навичок виконавської інтерпретації музичних творів різних культурно-історичних епох, розуміння їхньої жанрової та стильової естетики;

 - залучення студентів до активної концертної та просвітницької діяльності; - розвиток артистизму та сценічної культури.

Курс призначений для студентів денної та заочної форм навчання ОР Магістр спеціальності 025 Музичне мистецтво

Дисципліна «Фах (оркестрові інструменти)» виховує музиканта, здатного на високому професійному рівні володіти музичним оркестровим інструментом, та готує компетентного конкурентоспроможного фахівця в галузі концертно-виконавської діяльності. Серед головних завдань, що вирішуються в межах даної дисципліни: вдосконалення виконавської майстерності, розширення музичного кругозору, поглиблення знань з теорії та історії народно-інструментального виконавства та музичного мистецтва в цілому.


Курс призначений для студентів-магістрантів заочної форми навчання груп ММ-5

Викладач курсу - доктор педагогічних наук, професор кафедри хореографії та музичного мистецтва Єременко О. В.

Курс призначений для студентів денної та заочної форм навчання ОР Магістр спеціальностей 025 Музичне мистецтво, 024 Хореографія, 023 Образотворче мистецтво.

Групи 851, 853, 855