011. 09. 24. 1 Семестр. Тема 1: Зразок змістового модулю
Тема 2. Педагогічні умови у теорії та практиці музично-фахової підготовки магістранта
ЗРАЗОК
Змістовий модуль 1
Методологічні основи методики викладання музичного мистецтва у ЗВО
Тема 1. Основні етапи дослідження основ методики викладання музичного мистецва у ЗВО
Тема 2. Наукове тлумачення змісту методики викладання музичного мистецтва у ЗВО
Тема 3. Сутність методики викладання музичного мистецтва у ЗВО
Тема 4. Організація наукової-практичної роботи з опанування методики викладання музичного мистецтва
Тема 5. Методичні основи методики викладання музичного мистецтва
..........................................................................................................................
Тема 2. Педагогічні умови у теорії та практиці музично-фахової підготовки магістранта
Мета: ознайомити студентів з педагогічними умовами у теорії та практиці музично-фахової підготовки магістранта
Література :
1. Бірюк Л.Я. Комунікативна компетентність майбутнього вчителя початк. класів : теорія і техноло- гії : [монографія]. – К. ; Глухів, 2009. 317 с.
2. Вітвицька С.С. Теоретичні засади підготовки магістрів в умовах ступеневої педагогічної освіти / С.С. Вітвицька // Інтернет ресурс : режим доступу : http://studentam.net.ua/content/view/7736/97
3.. Зонь В.В. Педагогічні засади формування професійної компетентності студентів націон. ун-ту… / В.В. Зонь // Інтернет ресурс : режим доступу: http://elibrary.nubip.edu.ua/9945/3/Пед. засади_Зонь.pd f
4. Побірченко Н.С. Компетентнісний підхід у вищій школі / Н. С. Побірченко // Освіта та педагогічна наука. К: , Наукова думка, 2012. № 3 (152). С. 24–31.
5. Рудніцька
К.В. Педагогічні умови формування професійної мовної компетентності майбутніх
фахівців / К. В. Рудніцька // Вісник Націонал. академії держприкордонслужби
України. К :2 Либідь, 2013. Вип. 1. 250с.
ЗМІСТ
Педагогічні умови – це обставини, від яких залежить та відбувається цілісний продуктивний педагогічний процес професійної підготовки фахівців, що опосередковується активністю особистості(філ. Сл.).
До педагогічних умов теорії та практики фахової підготовки студента магістранта відносяться:
–розвиток загальномузичних та спеціальних здібностей фахівця музичного профілю;
-застосування індивідуалізації навчання щодо вироблення власного стилю педагогічної діяльності;
– зорієнтованість на самостійну пошукову діяльність.
Перша умова – розвиток загальномузичних та спеціальних здібностей фахівця музичного мистецтва.
Отже, музичність, що це?
Вагомий внесок у вирішення проблеми структури музичності зробили вітчизняні вчені. Так, Б.Теплов, Г.Арбузов під музикальністю розуміє сукупність здібностей, необхідних для успішної музичної діяльності. Основна ознака музикальності – це переживання змісту твору. За його думкою, музичне переживання за своєю суттю є емоційним переживанням, оскільки зміст музики не можна осягнути позаемоційним шляхом. Психолог у структурі музичності виділяє три основні музичні здібності: ладове почуття, слухове уявлення та музично-ритмічне відчуття.
Перший компонент – ладове почуття – Б.М.Теплов розглядає як здатність емоційно розрізняти ладові функції звуків мелодії, здатність відчувати емоційну виразність звуковисотного руху.
Другий компонент музичності – слухове уявлення – Б.Теплов розглядає як здатність вільно оперувати слуховими уявленнями, що відображають звуковисотний рух і проявляється у запам’ятовуванні та відтворенні по слуху мелодій, насамперед у співі, а далі – у внутрішньому слухові (“внутрішня музична мова”).
Третій компонент музичності – музично-ритмічне відчуття вчений розглядає як датність активно (рухомо) переживати музику, відчувати емоційну виразність музичного ритму і його точно відтворювати, цей компонент є основою для всіх проявів музичності та емоційного відгуку на музику.
Для нас цікавами є думки і зарубіжних психологів, які по-різному розглядають термін “музичність”, а саме: як уроджену здібність людини, що можна розвивати.
Так, серед перших наукових робіт, де висвітлюється проблема музичності і подаються думки щодо її структури, на особливу увагу заслуговують дослідження К.Сішора, Ф.Геккера, Т.Цигена. Структуру музичності вчені класифікують за компонентами музичної обдарованості, що відповідають психічним функціям людини: сенсорне (відчуття), рецептивне (пам'ять), синтетичне (сприймання), моторне (моторика), ідеативне (мислення).
У структурі Г.Кьоніга музичні здібності класифікуються за основними видами музичної діяльності. Однак, на нашу думку, більш традиційною є структура музичності за трактуванням І.Кріса – інтелектуальність, емоційність і творча музичність, найбільш повно відображає всі грані діяльності керівника хору.
Висловлене дає підстави стверджувати, що Музичність як інтегративний чинник музичних здібностей пов’язує у єдине ціле всі компоненти музично-фахової підготовки, створює основу для розвитку та удосконалення спеціальних музичних здібностей тільки у найбільш обдарованих осіб (К. Сішор); є здатністю аналізувати звуки, естетично насолоджуватися музикою (Г. Ревеш), є сукупністю окремих, непов'язаних між собою “талантів”, що об'єднуються у п'ять груп:
–музична пам'ять та музична уява,
– музичний інтелект,
–музична чуттєвість на основі сенсорних музичних здібностей,
– здатність сприймати музичні образи;
– здатність розуміти музичні образи (С. Рубінштейн).
Друга умова – застосування індивідуалізації навчання щодо вироблення власного стилю педагогічної діяльності.
У сучасних дослідженнях О.Гребенюка, А.Кирсанова, Ю.Орлова в умовах гуманізації навчання принцип індивідуалізму дістає нове значення – аксіологічну спрямованість на індивідуальний розвиток особистості. На сьогоднішні у сучасному розумінні індивідуалізація виступає міжею, що відрізняє її від природного і соціального світу, обумовлює розвиток усіх сфер інтелектуальної, мотиваційної, вольової, емоційної, предметно-практичної самореалізації.
Поряд з усталеними традиціями проведення індивідуального заняття та традиційними стереотипами “шліфування“ особистості кожного студента, визнання його неповторності та унікальності обгрунтовує необхідність упровадження імпровізаційності в навчальний процес ндивідуального заняття. Використання саме такої форми навчання передбачає:
а) наявність умінь швидко змінювати темп,
б)упроваджувати різні педагогічні прийоми,
в) використовувати інші форми роботи, що обумовлюється, по-перше, рівнем готовності студентів до виконання творів, активністю, ініціативою та реакцією студентів на музику, по-друге, емоційним станом викладача, його можливостями до імпровізації та інтерпретації твору.
Необхідною умовою успішного проведення індивідуального заняття є його планування: а) черговість виконання завдань; б) методичні прийоми педагогічного впливу (нотатки із записами рекомендацій викладача для прискорення подолання тих чи інших труднощів у процесі вивчення твору); в) підбиття підсумків зробленого; г) критична оцінка зробленого (відмічення нового, цікаво зробленого); д) особистісне професійно-педагогічне міркування. В світлі завдань розвивального навчання передбачення означених завдань планування здатно викликати у студентів зацікавленість до навчального процесу, а вкраплення до плану індивідуального заняття таких форм навчання як робота з “уявним виконавцем”, гра на слух, підбір акомпанементу та імпровізація роблять його цікавим, різноманітним.
Третя умова – зорієнтованість на самостійну пошукову діяльність.
Педагогічний досвід свідчить, що причиною недостатніх знань студентів, фонду умінь і навичок обробки науково-методичної інформації та її раціонального використання у практиці є недостатня сформованість умінь самостійно-організованої навчально-пізнавальної діяльності, умінь описувати і пояснювати явища під час вирішення професійних завдань, переносити набути навички пізнавальної роботи у професійну практику пошуку інформації. Дослідники проблем вищої школи розглядають самостійну роботу як „засіб організації та виконання визначеної пізнавальної діяльності, контроль і керівництво якого пов’язано з певними труднощами”.
Основними причинами недостатньої розробки цієї проблеми у ВНЗ є: а) відсутність належних методичних розробок щодо самостійної роботи студентів-магістрантів в системі професійної підготовки; б) недооцінювання значущості самостійної роботи у навчальному процесі фахової підготовки
Впровадження в навчальний процес принципів неперервності (перетворення професійного навчання в дійовий механізм гармонійного розвитку особистості майбутнього керівника хору), систематичності (єдність самопідготовки і чітко продуманої системи завдань), самоконтролю (оцінка продуктивної власної діяльності), самоаналізу (вид зворотнього зв’язку для перевірки якості домашнього завдання) та поступовості (перехід від простих і нескладних за змістом завдань до більш складних і тривалих) допоможе студентам активно реалізуватися в експериментальній технології самостійної підготовки.
Отже, специфіка самостійної підготовки фахівця музичного мистецтва , як умови професійного становлення полягає у відображенні та поєднанні всіх змістових компонентів навчальної діяльності, а саме:
- фундаментальних знань з музичної педагогіки;
– науково-теоретичних знань дисциплін за вибором;
–розвитку музичних здібностей;
–розвитку музичного мислення;
–розвинутості професійно виконавських умінь.
Це дало підстави визначити сутність самостійної підготовки магстранта, яка полягає у: –виявленні та реалізації власних професійних можливостей;
–розвиткові самобутньої особистості;
– становленні музично-творчих здібностей.
Завдання для самоконтролю:
1. Охарактеризувати музичні здібності як провідну умову професійного зростання.
2. Розглянути специфічні особливості індивідуалізації навчання.
3. Проаналізувати значення самостійної пошукової діяльності у професійному зростанні фахівця музичного профілю.
4
- Автор курсу: Бірюкова Лариса Анатоліївна
Залучення ансамблевих форм у процес підготовки магістра музичного
мистецтва – це важливий етап формування сучасного освіченого музиканта-виконавця. Діалогічність як суттєва ознака музичної культури особливо
проявляється в процесі виконання ансамблевих жанрів, виховуючи здатність
спілкуватися та мислити колективно.
Мета курсу полягає у формуванні навичок ансамблевого музикування як важливої професійної компетенції у діяльності магістра музичного мистецтва. Завдання курсу:
- ознайомлення студентів зі специфікою ансамблевого виконавства;
- розвиток техніки звуковидобування та майстерного володіння тембровою палітрою;
- вивчення широкого кола ансамблевої літератури шляхом ескізної форми роботи над творами;
- формування навичок виконавської інтерпретації музичних творів різних культурно-історичних епох, розуміння їхньої жанрової та стильової естетики;
- залучення студентів до активної концертної та просвітницької діяльності;
- розвиток артистизму та сценічної культури.
- Автор курсу: Єрьоменко Андрій Юрійович
Курс призначений для студентів денної та заочної форм навчання ОР Магістр спеціальності 025 Музичне мистецтво
- Автор курсу: Єрьоменко Андрій Юрійович
- Автор курсу: Бірюкова Лариса Анатоліївна
Дисципліна «Фах (оркестрові інструменти)» виховує музиканта, здатного на високому професійному рівні володіти музичним оркестровим інструментом, та готує компетентного конкурентоспроможного фахівця в галузі концертно-виконавської діяльності. Серед головних завдань, що вирішуються в межах даної дисципліни: вдосконалення виконавської майстерності, розширення музичного кругозору, поглиблення знань з теорії та історії народно-інструментального виконавства та музичного мистецтва в цілому.
- Автор курсу: Єрьоменко Наталія Олександрівна
Курс призначений для студентів-магістрантів заочної форми навчання груп ММ-5
Викладач курсу - доктор педагогічних наук, професор кафедри хореографії та музичного мистецтва Єременко О. В.
- Автор курсу: Єременко Ольга Володимирівна
Курс призначений для студентів денної та заочної форм навчання ОР Магістр спеціальностей 025 Музичне мистецтво, 024 Хореографія, 023 Образотворче мистецтво.
Групи 851, 853, 855
- Автор курсу: Тарапата-Більченко Лідія Григорівна