Метою вивчення навчальної дисципліни «Психологія довіри» є оволодіння студентами знаннями про сутність, роль, основні функції, складові та чинники явища довіри, опрацювання певних практичних навичок діагностування довірчих стосунків особистості, а також – підсилення довіри у міжособистісній взаємодії та довіри до себе, використанні набутих знань та вмінь на практиці.
Завдання курсу:
- методичні: навчити студентів сучасному науковому розумінню й правильній оцінці теоретичних знань та практичних підходів до довіри особистості як соціально-психологічного явища;
- пізнавальні: розширення світогляду студентів про основні теоретичні концепції та підходи зарубіжної та вітчизняної психології стосовно дослідження проблеми довіри та довірчих відносин, психологічні виміри довіри та довірчих відносин особистості;
- практичні: опанування конкретними методиками діагностики довіри до себе та до інших; довірчих відносин у колективі; ознайомлення з технологіями профілактичних заходів, які сприяють створенню довірчих відносин у групі та сприяють розвитку рівня довіри до себе та до інших у особистості; набуття практичних навичок корекції дисгармонійного рівня довіри.
Освітньо-професійною програмою Практична психологія навчальна дисципліна «Психологія довіри» визначена як вибіркова. Вона не формує загальні та спеціальні компетентності, проте її вивчення надає студентам ряд можливостей та переваг.
Студенти ознайомляться з:
основними теоретичними концепціями та підходами зарубіжної та вітчизняної психології стосовно дослідження проблеми довіри та довірчих відносин; сутністю понять „довіра”, „довірчі відносини” та їх роль у життєдіяльності людини
Знатимуть:
основні концепції та підходи зарубіжних та вітчизняних авторів щодо виникнення явища довіри, особливості його становлення у різні вікові періоди; основні методи дослідження довіри до себе та довіри до інших; основні технології підсилення довіри особистості та довірчих стосунків у колективі; способи надання психологічної допомоги при зменшенні рівня довіри до себе та довіри до інших.
Вмітимуть:
виявлятити причини та характер дисгармонії у довірчій взаємодії людини з іншими; встановлювати причини та виявляти особливості деструктивної довіри до себе особистості; організовувати та проводити психологічне дослідження особливостей довірчих відносин у колективі, довіри до себе та до інших; надати допомогу у розвитку довіри до себе та до інших, застосувавши набуті знання на практиці; орієнтуватися у навчальній та науковій літературі з психології довіри.
Передумови для вивчення дисципліни
Оскільки предметом вивчення навчальної дисципліни є психологічні причини, механізми, закономірності довіри та довірчої поведінки, курс «Психологія довіри» ґрунтується на знанні таких попередньо вивчених курсів, як: «Загальна психологія», «Практикум з загальної психології», «Диференційна психологія», «Психологія спілкування» і таких попередньо засвоєних компетентностях:
- Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
- Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
- Здатність бути критичним і самокритичним.
- Здатність оперувати категоріально-понятійним апаратом психології
- Здатність до розуміння природи поведінки, діяльності та вчинків.
- Здатність аналізувати та систематизувати одержані результати дослідження, формулювати аргументовані висновки та рекомендації.
Перелік результатів навчання, необхідних для опанування дисципліною, які формувалися під час вивчення попередніх курсів:
- Розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань
- Обґрунтовувати власну позицію, робити самостійні висновки за результатами власних досліджень і аналізу літературних джерел.
- Рефлексувати та критично оцінювати достовірність одержаних результатів психологічного дослідження, формулювати аргументовані висновки.
- Пропонувати власні способи вирішення психологічних задач і проблем у процесі професійної діяльності, приймати та аргументувати власні рішення щодо їх розв’язання.
Результати навчання за дисципліною
Роль навчальної дисципліни «Психологія з довіри» у досягненні програмних результатів
Після успішного вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти зможе:
РН 1. Розуміти результати досліджень та сучасні уявлення про теоретичні та практичні підходи до довіри як соціально-психологічного явища.
РН 2. Добирати та проводити методики діагностики довірчих стосунків особистості, здійснювати кількісний і якісний аналіз результатів проведених методик.
РН 3. Аналізувати особливості довірчої поведінки особистості, добирати ефективні способи розвитку довіри і довірчих стосунків.
РН 4. Виявляти чинники та характер дисгармоній у довірчій взаємодії людини з іншими, а також – встановлювати причини та виявляти особливості деструктивної довіри до себе особистості.
РН 5. Надавати консультативну допомогу особам у кризових ситуаціях, пов’язаних із їх довірчою поведінкою;
РН 6. Здійснювати корекцію дисгармонійного рівня довіри, добирати ефективні психотехнології з підсилення довірчої поведінки, проводити соціально-психологічні тренінги з питань попередження та подолання негативних проявів довіри.
- Автор курсу: Єрмакова Наталія Олександрівна